Wednesday 14 January 2015

Blue Stilton cheese and wines ブルースティルトンチーズとワイン


Based on the principle concerning cheese and wine pairing which I posted yesterday, we enjoyed wine and a wonderful blue Stilton cheese which we were given as a Christmas present from friends of ours during a new year vacation.

The Stilton cheese has the high intensity of saltiness, richness and complexity, and it is definitely very nice. The cheese itself is so tasty that it simply goes well with bread. We also tried the cheese with honey and we found the saltiness of the cheese contrasted the sweetness of the honey and they matched well.

Then, we matched the cheese which was recovered to room-temperature, with wine. We paired it with Yalumba Hand picked Shiraz Viognier 2012. The wine is full-bodied, red-fruit dominant, such as raspberry, silky tannin,  elegant style. As the grapes were harvested by hands, the wine is no bitterness and very soft textured. I thought it was like a fine Burgundy wine. If I were a judge at a wine show, I would give it a gold medal. Regarding the matching of the wine and cheese, I can say that it is a good pairing, although it might be the flavour of the cheese is slightly stronger than wine. Wines of the higher intensity of flavour may match the Stilton better than the Yalumba.

Next day, we matched the chilled Stilton cheese with desert wine, Vasse Felix Cane Cut 2012 Semillon. The wine itself lacks crispness, which is an important factor for a good desert wine; however, it matched the Stilton so well.  

My wife has a different opinion. She thinks the Yalumba matched the Stilton better than the Vasse Felix.

We found that desert wines match chilled blue cheeses well and full-bodied red wines go well with blue cheeses with room-temperature.



昨日のブログに書いたチーズとワインの組み合わせの原則に基づいて、友人からクリスマスプレゼントにもらったスティルトンチーズ(英国のブルーチーズ)とワインを正月に楽しみました。

スティルトンチーズは、塩味、豊潤さ、複雑さ全てが力強く、明らかに素晴らしい品質でした。チーズ自体が美味しいのでシンプルにパンと共に食べても美味しいです。またハチミツをかけて食べてみましたが、ハチミツの甘さとチーズの塩味が絶妙なコントラストでとてもよく合いました。

次にチーズを室温に戻してワインと合わせてみました。合わせたワインはヤルンバの手摘みシラーズ・ヴィオニエです。このワインはフルボディ、ラズベリー系の赤色果実が支配的で、絹のようなタンニンで、とてもエレガントです。ブドウを手摘みしていますので、苦味が全くなくとてもやわらかい舌触りです。とても素晴らしいブルゴーニュワインのような味わいでした。もし私がワインショーのジャッジならば、金メダルをあげるでしょう。スティルトンとの組み合わせについてですが、いい組み合わせの範疇にあると言えますが、若干チーズの方が味が強いように感じられました。もう少し力強いタイプの方がスティルトンにはよりマッチするかもしれません。

翌日は、デザートワインと合わせてみました。Vasse Felix Cane Cut 2012 セミヨンです。ワイン自体は少し酸が足りないと感じましたが、スティルトンとはよく合いました。

なお、家内はヤルンバの方がスティルトンに合うと言ってました。

いずれにしても、力強いフルボディの赤と常温のブルーチーズ、デザートワインと冷たいブルーチーズは良く合うと実感しました。
















 

No comments:

Post a Comment